Podstawa prawna
- Art. 27 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 204 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 roku w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 72),
- Uchwała Nr XLVIII/318/22 Rady Gminy w Galewicach z dnia 6 maja 2022 roku w sprawie ustalenia opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia stosowne oświadczenie, w celu potwierdzenia dokonanej opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
W celu sprawdzenia zgodności danych Wójt może żądać:
- odpisu z odpowiedniego rejestru,
- dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- zaświadczenia o niekaralności,
- dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (żłobek lub klub dziecięcy mogą być prowadzone w lokalu, który spełnia wymagania lokalowe i sanitarne. Spełnienie wymagań przeciwpożarowych potwierdza się pozytywną opinią Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, natomiast spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych potwierdza się pozytywną opinią właściwego państwowego inspektora sanitarnego – w przypadku żłobków lub wójta w przypadku klubów dziecięcych)
Opłaty
Jednorazowa opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych wynosi: 500,00zł
Opłatę należy wnieść przed złożeniem wniosku na konto Urzędu Gminy w Galewicach w RBS Lututów Oddział Galewice Nr 42 9256 0004 5500 0257 2000 0030
Termin rozpatrzenia
Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub decyzji odmawiającej wpisu do tego rejestru wydaje się w terminie 7 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej o odmowie wpisu do rejestru przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Wójta Gminy Galewice, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Pozostałe informacje
Wójt Gminy Galewice odmawia wpisu do rejestru, w przypadku gdy:
– podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,
– wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,
- w stosunku do przedsiębiorcy wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.
Wykreślenie z rejestru następujące w przypadku:
– złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie,
– nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,
– przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym,
- wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,
- uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Wraz z wykreśleniem z rejestru z powodu nieusunięcia przez podmiot w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego lub przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym wójt może wydać decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, mając na uwadze skalę, zakres oraz powtarzalność naruszeń.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że na stronie internetowej Ministerstwa udostępniono instrukcje wypełniania wniosków w związku z programem MALUCH+ 2022-2029.
W związku z powyższym poniżej publikujemy link do strony internetowej, pod którym znajdziecie Państwo wytyczne w zakresie obsługi ww. wniosków.
https://www.gov.pl/web/rodzina/instrukcje-wypelniania-wnioskow
Miejsce złożenia dokumentów:
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (RKZ-1), wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych (RKZ-3) oraz informację o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (RKZ-2) wraz z niezbędnymi dokumentami są składane wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego Emp@tia https://wnioski.mpips.gov.pl/
Osoba do kontaktu:
Urząd Gminy w Galewicach
Referat Organizacyjno-Administracyjny
Aldona Czarnecka
ul. Wieluńska 5
98-405 Galewice
Pokój nr 24, II piętro
Nr tel. 62 78 38 615